Selamat Datang Ke Laman Blog Askar Setia

Pembaca Tegar

Monday 18 June 2012

GEMPAR!!! PREBET ALI TINJU MENGALAMI MASALAH PSIKOLOGI RUPA-RUPANYA


Baru-baru ini, saya ada menaiki teksi daripada Terminal Bersatu Selatan (TBS) ke Pandan Indah. Apa yang menariknya, pemandu teksi yang berbangsa India berkenaan merupakan bekas anggota  Lain-Lain Pangkat Rejimen Renjer Diraja (RRD). Kami berborak sakan kerana mempunyai pengalaman yang hampir sama iaitu bidang ketenteraan. Apa yang menariknya ialah, beliau tidak langsung merintih kerana tidak memperolehi pencen penuh malahan beliau gembira dengan rezeki yang diperolehi sebagai pemandu teksi! Untuk makluman pembaca, 3 daripada 5 orang anaknya telah dan sedang melanjutkan pelajaran di universiti. Apa yang saya ingati ayatnya sehingga sekarang ialah sambil berseloroh beliau berkata..
"I  sudah buka uniform.. I ramai kawan including Malay.. what else on earth do I want bang... I'm happy now, I am happy my family is happy..bawak teksi pun happy bang.."
Inilah contoh manusia yang saya kagumi terus berusaha dan tidak komplen dan menjaja kesalahan/fitnah mengenai orang lain.
Tetapi, lain pula ceritanya bila saya membuka komputer dan mula membelek blog/facebook di internet. Arghh...Sekali lagi saya disuapkan dengan cerita-cerita 'perjuangan' Dato' penipu,  Prebet Ali Tinju yang berkhidmat tidak sampai 10 tahun tetapi bergaya seperti HERO kononnya mewakili bekas tentera tidak berpencen di Malaysia dan mengajak bekas tentera memperjuangkan bekas tentera dengan buat demonstrasi di hadapan KEMENTAH. Apa punya tabiat la si Prebet Ali Tinju ni ya? 
Di Facebook, Prebet Ali Tinju kecoh menyatakan bahawa dia lah wakil bekas tentera, dialah pejuang bekas tentera, dia lah penyelamat bekas tentera dan dialah segala-galanya untuk bekas tentera. Dia kecoh nak anjurkan demonstrasi yang kononnya untuk membuka mata Menteri Pertahanan bahawa bekas tentera mahukan pembelaan yang sewajarnya. Persoalannya... pembelaan apa lagi? Apa yang saya tahu, KEMENTAH sentiasa merencana jalan terbaik untuk membela kebajikan bekas tentera. Pelbagai kemudahan dan saluran telah disediakan..namun, ejen-ejen api dalam sekam seperti Prebet Ali Tinju terus membayangkan bahawa organisasi seperti PBTM dan JHEV tidak buat kerja. 
Jika benar organisasi berkenaan tidak buat kerja, saya yakin ia diperingkat negeri dan daerah yang perlu diterjah. Mengapa pula Menteri Pertahanan dan Kementerian yang hendak dipersalahkan 100%??? Lagi satu, puak-puak yang saya suka gelar sebagai 'prebet sampai reput' seperti Prebet Ali Tinju yang berkhidmat kurang dari 10 tahun, pencen apa yang anda mahu? Lihat salah satu cadangannya di facebook...
Prebet Ali Tinju cuba menutup kesalahan disiplin lampaunya.
Sebab itulah beliau berkhidmat tidak sampai 10 tahun!
"mengampunkan kesalahan disiplin setelah tamat perkhidmatan" ??? 
Kalau ya pun kesalahan diampunkan,  orang akan ingat siapakah gerangan samseng Kem Sri Kinabatangan dan kaki perempuan Filipina di Sandakan dahulu..Kaki tonggang Guiness Stout? Siapa lagi? Prebet Ali Tinju kita lah...Sedangkan keluarganya sendiri telah berpecah belah, dihasutnya pula bekas tentera untuk membudayakan budaya ciptaan pembangkang iaitu berdemonstrasi...
Barangkali Prebet Ali tinju mengalami masalah gangguan psikologi? Jabatan Kebajikan Masyarakat dan pihak Polis Diraja Malaysia disarankan agar memantau 'kegilaan' Prebet Ali Tinju kerana ia boleh mengundang kemudaratan kepada keselamatan awam.
Di Facebook juga, Prebet Ali Tinju juga memaksa pembaca dan pengikut Facebooknya untuk bersama-sama berjuang untuk bekas tentera. Pelbagai ayat-ayat. gambar-gambar dan kata pembakar kata semangat telah digunakan untuk meraih sokongan, tetapi... anehnya, lebih 70% komen daripada pembaca tidak bersetuju dengan rancangan demonstrasi yang akan dianjurkan di hadapan KEMENTAH nanti. yang paling lawak sekali ialah beliau telah menggambarkan bahawa 'suara' beliau adalah 'suara bekas tentera tetapi, apa pula kata persatuan paling lama di Malaysia iaitu Persatuan Bekas Tentera Malaysia?
PBTM telah melaporkan ketaksuban dan kegilaan
Prebet Ali Tinju kepada pihak polis





20 comments:

  1. Prebet Lapok...! Askar zaman negara aman berjasa apa tu...? Lain lah askar zaman darurat bergadai nyawa mempertahankan negara. Ini askar muka kominis pun tak pernah tengok...! Oleh Polis Pencen.

    ReplyDelete
  2. Sapa suruh berhenti 10 tahun ? pastu cakap pandai menghasut pulak...orang macam ni masa dalam servis biasanya 'KAKI SEMBELIT' !!

    ReplyDelete
  3. Dari mula penubuhan PVTM,mamat ni memang kecoh.Bertelor sebiji riuh sekampung.
    Perubahan amat ketara setelah PVTM di luluskan oleh ROS.Mencanang seluruh kampung,dialah presiden terhebat.Bagi tau ada 20,000 ahli,padahal ada 20 org sahaja.
    Tanyalah sesiapa yg mula2 dengannya,semua pun dah cabut lari.
    PVTm,ada presiden yang berani dan tampan.Berani sebab suaranya lantang dan dia tak tau dibelakangnya org mengumpat (syok sendiri namanya).Ketampanan nya di gunakan untuk memancing Perempuan..sapa tak kenal.
    elok lah ROS batalkan saja PVTM ni..

    ReplyDelete
  4. Tak kan tak da yang sokong perjuangan Ali Tinju. Apa salahnya buat sesuatu yang dapat membantu bekas tentera.

    ReplyDelete
  5. it not pbtm who made the police report but x service. PBTM and the president is silent5 about this. Something wrong with the pbtm president and it committee. They dare not said yes or no , but keep their finger cross hoping somebody is fighting for them.

    ReplyDelete
  6. Mamat ni lapar duit,gampang btol!

    ReplyDelete
  7. Dulu...masa Ali Tinju pi buat senaman tonggeng depan rumah Ambiga, hangpa pi sokong...sekarang dia nak buat kecoh depan MINDEF, hangpa pulak yg kalut... Lepas tu pi maki hamun depa wat pe! Tak kira la dia prebet ke kopral ke...kalau dia sanggup perjuang nasib bekas tentera, why not! Hangpa kalau pencen Jeneral pun tapi dok senyap, baguih terima elaun director GLC atau jadi pak turut tanpa berani perjuang nasib bekas tentera, apa pekdoh nye! Yang JHEV pi sewa ratus-ratus ribu bangunan mahal buat opis apa pekdohnye utk bekas tentera. Baik pi sewa opis murah sikit atau masuk gov owned building. Duit yg lebih tu boleh salur utk bantu bekas anggota pasukan keselamatan. Yg mana susah tu perlu dibantu. Tak kira la depa tu servis 7 tahun ke 10 tahun ke.... Depa pernah curah bakti demi negara, walaupun sekadar jadi penjaga stor senjata. Kalau warga ATM sendiri yg belasah bekas tentera ni, sapa lagi yg boleh diharapkan... Satu lagi nak tegur sikit...yg hangpa pi ungkit peribadi buruk Ali Tinju tu dimasa lampau buat apa? Hangpa tu baik sgt ke? Jgn la ungkit cerita lama, elok kita berbaik-sangka. Moga kesilapan lalu jadi pengajaran kepada Ali Tinju. Apa salahnye...hangpa call je dia...cakap elok2...sure dia ubah fikiran! tak tau la kawan! Guane ghamok?

    ReplyDelete
  8. enkow hina lah prebet lapok ,sanjong lah general2 ,kalao enkow pro kerajaan berhati2 ,..jangan bagi org tubuh persatuan prebet2 pulak ,.tak tahu politik duduk diam2 lebih baik..

    ReplyDelete
  9. Persatuan Prebet dah ada pun, tanya Zambri. Tapi tak geli. Persatuan (NGO) bukan untuk berpolitik Sukaimi. Kamu ni pun bangang macm Prebet Ali Setan. Masalah sekarang yang berlaku ialag Ali Setan dah melampau, nak tolong balu-balu, ibu-ibu tunggal dan janda-janda mesti bagi habuan seks baru boleh usahakan bantuan sampai dapat. Ko faham tak Sukaimi. Demo depan MINDEF tu kerana dia ada sokong dari Lt Kol Rosli Pengerusi DAP Seremban, ko faham tak Sukaimi dan yang lain yang belum tau, apa kes? Saya yang rapat dengan Prebet Ali (hari-hari dengan dia tapi Prebet Ali ni bangang tak nak dengau nasihat) aku tahulah apa dia pinya aktiviti dan kemahuannya. Dia nak duit dan burit kerana bini yang sah bole pakai hari-hari tapi nak kelainan kononnya. Sukaimi dan yang lain-lain yang tak kenal Ali Setan ni, kamu celik sikit mata kamu.

    ReplyDelete
  10. Datok Mohd Ghani(DMG)is part of the game, that is why he keeps silent when Private Ali intends to hold a peaceful demonstration in front of MINDEF tomorrow.

    ReplyDelete
  11. Kami Jeneral/Pegawai/Bintara/Petanda dan soldadu yang berpencen dan tak berpencen tak ikut cara orang bodoh berdemonstrasi jalanan. Kita ikut saluran tertentu dan bermusyawarah untuk buat tuntutan dan selesaikan masalah. Tak perlu ikut prebet Ali yang bengap tu. Kami setuju jika satu Mesyuarat Agong Luar Biasa dibuat bagi menggantikan prebet Ali dan KM Baharuddin (Rjr). Tiba masanya laporan dibuat kepada ROS dan Kememnterian berkenaan ambil tindakan bagi kelancaran berpesatuan.

    ReplyDelete
  12. apa le yg kecoh kecoh ni... si mamat tu takde sape pun yg sokong dia.. khidmat kejap je, pastu suruh kerajaan jaga depa bebetul plak... biar kan je mamat tu, nanti abis meroyan senyap le dia tu..

    ReplyDelete
  13. bayaran saguhati utk veteran tentera yang berhenti 10, 12, 15, 18 ke rasanya bley lah dipertimbangkan tapi yang diberhentikan pasal ada kes.... lps tu senang2 mintak diampunkan...woooiiiii.... ko dah buat salah tu.. ko tanggung aje lah.... nak duit punya pasal ko merapu yg bukan2 dan tak masuk akal...

    ReplyDelete
  14. dah lah service pon tak cukup haul... berhenti pon psl diberhentikan.... woooiiiii... tak malu ke??? nak mintak pencen konon....

    ReplyDelete
  15. kalau ak komunis orang pertama ak tembat mati mamat ali ni... tp (kalau la) haha

    ReplyDelete
  16. Telah banyak kita baca tentang manusia 'psychopath' ini. Bolih dikatakan saya ini pengkritik kepada PBTM/JHEV. Walaubagaimana pun, tidak dinafikan bahawa kedua-dua entiti ini ada membantu sebilangan VETERAN kita....tetapi, masih banyak lagi yang perlu dilakukan untuk meningkatkan socio-ekonomi merika. Berkenaan Ali Tinju....let's ignore this crazy guy. What do you expect of a private's mentality?

    ReplyDelete
  17. Kalau dah otak prebet tu tak kemana....cuci longkang kem jelah ++++

    ReplyDelete
  18. salah siapa pown, dia gila ka, dia bangang ka, dia buat dosa ka, yang kita bodoh p bukak aib dia buat apa. buta2 ja dia dapat pahala, yg kita nie? pahala haramla, dosa ja buat apa?

    ReplyDelete
  19. dia tinju kepala bapak korang tau la..

    ReplyDelete