Selamat Datang Ke Laman Blog Askar Setia

Pembaca Tegar

Monday, 25 June 2012

SINGAPURA..oohhhHHH SINGAPURA




Rakyat Singapura berbangsa Cina menyokong BERSIH
 (gambar berlatar belakangkan Sentosa Resort)

Kerajaan Singapura sebelum ini mengesahkan kehadiran agen-agen diplomat mereka pada himpunan Bershit 3.0 yang berlangsung di Dataran Mereka pada 28 April lalu. Itu adalah satu fakta utama atau perkara pokok.

Seorang pegawai yang menjadi jurucakap Kementerian Hal Ehwal Luar Singapura juga menjelaskan bahawa ia adalah satu tindakan biasa bagi negara-negara jiran untuk hadir menjadi “pemerhati bebas” di himpunan tersebut. Itu juga fakta jawapan dari mereka.

Katanya, Singapura menghalang dan tidak membenarkan himpunan Bershit 3.0 diadakan di negara mereka pada 28 April lalu dan ia adalah bukti yang kononnya negara itu menolak untuk campur tangan hal ehwal dalaman Malaysia.

Pertamanya, apa perlunya menghantar diplomat Singapura untuk turun padang pada himpunan BERSIH 3.0 tempohari?

Kata jurucakap Kerajaan Singapura itu, agen-agen mereka itu tidak memakai pakaian kuning Bershit 3.0 dan “menghindari” dari kawasan Dataran Merdeka.

Kalau sekadar cakap, sesiapa pun boleh menyatakan begitu. Benarkah agen mereka tidak memakai baju kuning pada himpunan tersebut? Bagaimana jika ada pihak yang membuktikan agen-agen dari diplomat Singapura memakai pakaian Bershit 3.0 di himpunan itu?

Bagaimana pula dengan “menghindari” kawasan Dataran Merdeka sedangkan himpunan itu berlangsung di kawasan tersebut? Takkanlah “pemerhati” himpunan Bershit 3.0 dari Singapura diarahkan untuk memantau di Langkawi atau Pulau Pangkor pula pada 28 April itu?

Petikan Artikel 41, Vienna Convention on Diplomatic Relations (1961)


Semak Vienna Convention on DIplomatic Relations 1961 DISINI

Singapura menolak dakwaan mereka melanggar Konvensyen Vienna. Benarkah mereka tidak langgar Artikel 41(1) Konvensyen Vienna itu? Artikel itu berbunyi…

“Tanpa prejudis kepada keistimewaan dan imuniti, ia merupakan tugas semua orang menikmati keistimewaan dan imuniti bagi menghormati undang-undang dan peraturan negara penerima. Mereka juga bertanggungjawab untuk tidak campur tangan dalam hal ehwal dalaman negara berkenaan”

Jadi, mengapa Singapura hantar agen-agen mereka ke himpunan itu walaupun sebagai pemerhati? Tak cukupkah sekadar memerhati di dalam televisyen, internet dan media massa yang melaporkan himpunan itu dari masa ke semasa?

Atau tidakkah cukup memantau dari sumber rasmi kerajaan Malaysia mengenai himpunan itu? Rasanya diplomat dari negara-negara lain pun mengikuti perkembangan himpunan Bershit 3.0 itu, tapi tidaklah terlalu bersungguh-sungguh seperti diplomat dari Singapura!

Berkenaan dengan Singapura menolak himpunan Bershit 3.0 di negara itu, rasanya mana-mana negara pun tolak himpunan tersebut berlangsung di negara mereka untuk menjaga hubungan diplomatik dengan Malaysia.

Dalam konteks Singapura pun sama. Takkanlah negara jiran itu mahu berterus terang sangat menyokong Bershit 3.0? Sudah tentulah ada perkara “wayang” yang perlu dimainkan dalam hal sokongan ini.

Rasanya, Singapura perlu mengarahkan tiga pegawainya untuk pulang serta merta ke negara asal mereka dan tidak lagi menjejakkan diri di negara ini. Bukan apa, saya agak risau dengan keselamatan mereka…

Kepada Regina Low Kay Yin (regina_low@mfa.gov.sg), Setiausaha Pertama (Politik), Philomena AW Li Fen (philomena_aw@mfa.gov.sg), Setiausaha Pertama (Politik) dan Ariel Eunice Tan Hwi Tiang (ariel_tan@mfa.gov.sg), rasanya mereka tidak perlu lagi berada di bumi Malaysia.

Apa kata Awang Selamat? (Bisik-Bisik)

Maklumlah, perkara ini merupakan sesuatu yang agak sensitif. Kalau keadaan makin keruh atau kusut, saya bimbang ia akan mengeruhkan hubungan diplomatik antara Malaysia – Singapura yang sebelum ini menunjukkan sikap kurang ajar Singapura menceroboh kawasan udara Johor…

Bukan apa, sekadar mengingatkan saja. Kalau nak ikut, silakan. Kalau tak mahu ikut pun tidak mengapa. Cuma, tak payahlah “menegakkan benang yang basah kalau ia benar-benar benang yang memang basah”, kan?



Daripada MYKMU.NET

Layari artikel-artikel lain DISINI

11 comments:

  1. Go To Hell Sin Nga Pork

    ReplyDelete
  2. Beb bukak laaa satu blog anak maaysia benci sama singapore....heheheehehh

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas komen.

    Artikel diatas bukanlah untuk mengajak pembaca untuk membenci Singapura. Apa yang penting ialah kesedaran kepada soal keselamatan dan bagaiman mereka menyusup masuk kedalam masyarakat kita.

    Mereka menggunakan parti politik/NGO/individu sebagai penggerak mereka untuk terus memberi tekanan kepada kerajaan.

    ReplyDelete
  4. Lazimnya 1st secretary adalah seorang pegawai perisik yg mewakili badan perisik negara mereka. Berbeza sikit dengan sistem Soviet Union dimana adakala 1st secretary adala wakil KGB dan lebih berkuasa dari Duta Besar negara mereka.

    Ajen perisik singapura memang bertaburan di Malaysia dan tidak memeranjatkan sekiranya ada rakyat kita telah direkrut sebagai 'sos'mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pemimpin ialah simbol mewakili pemerintahan (administration) negara.
      2. kalau kita tempatkan askar sahaja disana tak menjadi masalah besar tetapi kalau pemimpin melawat ke sana ianya akan dianggap atau memberikan gambaran ‘official’ kepada dunia ataupun pihak yang bertelagah. ‘official’ ini penting kerana ianya akan turut berfungsi sebagai rekod (administrasi secara nyata) sekiranya pihak bertelagah ini turun ke meja rundingan atau icj.
      3. senang kata, sekiranya pemimpin kita ke sana, bermaksud Malaysia dengan beraninya membakul-sampahkan tuntutan pertindihan yang turut dikemukakan pihak yang lain.
      4. kalau nak membakul-sampahkan pihak lain, dipihak kita perlulah mempunyai keupayaan sekurang2nya untuk berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan negara yang bertelingkah. peribahasa melayu ada menyebutkan; ukur baju dibadan sendiri, atau, kalau kail panjang sejengkal jangan lautan hendak diduga, yang mana mungkin dapat menjelaskan bahawa ini bukannya soal kita terlampau berlembut sangat pada kuasa besar. kalau membujur kita lalu, melintang kita….?
      Kredit :- komen (Millitary Of Malaysia - SPRATLY : BIJAK BERPOLITIK TAPI SAMPAI BILA?)
      P/S : Najib : Walaupun dilihat agak lembut dengan AS tetapi ketegasan beliau gagal menyebankan AS campurtangan dalam politik Asean dan Malaysia. Apatah lagi Singapura. "TAK AKAN MELAYU HILANG DI DUNIA".

      Delete
    2. Mungkin ia tidak ada kena mengena dengan entry ini. Tetapi ia lebih kurang sama jika ingin berhadapan Singapura. Perlulah menukar sedikit....( x da masa den nk edjust, so den copy trus lh.)

      Delete
  5. Pada sya lah dgn kehadiran rakyat S'pore kurang dari 1000 apa lagi jika kurang dari 10 orang di bandingkan dgn kehadiran perserta Bersih Bukan Bershit mengikut perkiraan Menteri Nyanyok bakar Jambatan 22,500....rasa nya tidak langsung memberi apa apa kesan..,tetapi pemberian Mykad kepada Pendatang olh Puak Lembu UMNO,yg.mana ini bolh di anggap mengkhianati anak anak kita di masa akan datang.

    Bayangkan mereka ada sama hak dgn anak kita...

    Habis apa lagi yg.tinggal ..... malah sekarang pun kita sudah susah terutama peniaga peniaga kecil kecilan hampir di setiap pelusuk tanah air telah di miliki olh mereka(pendatang).

    Benda yg.remeh di bangkitkan sebalik nya benda yg.mencabar maruah anak bangsa di abaikan.

    BODO sungguh...

    ReplyDelete
  6. Kpd lee kuan yew.....cina bukit asal senggarang,batu pahat.Ko dah jumpakan zaman golok..pedang terbangkan?.
    Ko nak rasa tak?
    Betolla cina buit sekor ni..
    tak ngenang jasa langsung...
    anjing pun pandai kenang budi laa.
    lu ni lagi terok dari anjing ka?

    ReplyDelete
  7. Singapore adalah antara negara yang tak patut campur tgn dlm hal negara lain - kroni bersepah, parti tak semenggah and ada hati nak betulkan org..

    btw author, blkg tu Marina Bay Sands bkn Sentosa resort

    ReplyDelete
  8. penganut kepercayaan prejudis, laknat sungguh hangpa ni. pencetus kebencian, anutan sesat

    ReplyDelete
  9. pedang terbang bukti ada nya otak primitive dalam zaman moden ni sungguh tak saintifik hidup penuh kebencian gara2 irihati hasat dengki

    ReplyDelete