Selamat Datang Ke Laman Blog Askar Setia

Pembaca Tegar

Wednesday, 13 March 2013

STANDARD ASKAR DI LAHAD DATU HANYA DI REBAN AYAM


 Datuk Ghafir Abdul Hamid dan mentor agungnya.
Senanggggg diri!!

LEFTENAN JENERAL (B) DATUK GHAFIR ABDUL HAMID merupakan Bekas Timbalan Panglima Tentera Darat.

GHAFIR Abdul Hamid (dua dari kanan) berucap sebagai anggota panel semasa Forum T bertajuk 'Solidariti Lahad Datu' anjuran Akademi Pak Sako di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor di Kuala Lumpur malam tadi. Turut menjadi anggota panel ialah Fathi Aris Omar (kiri) dan Wilfred Bumburing (dua dari kiri). - UTUSAN/SHIDDIEQIIN ZON

KUALA LUMPUR 13 Mac - Menyedari masyarakat tidak menerima sebaliknya mengutuk mereka kerana mendakwa pencerobohan pengganas di Sabah sebagai sandiwara, pentas-pentas ceramah pembangkang kini beralih pula memburuk-burukkan pasukan keselamatan negara.

Terbaru malam tadi, bekas Timbalan Panglima Tentera Darat, Datuk Ghafir Abdul Hamid yang kini berceramah di pentas-pentas pembangkang, memperleceh cara Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menangani pengganas dari Sulu itu sehinggakan kini hanya "duduk di bawah rumah orang dan di reban ayam".

Menyorok BAWAH RUMAH ORANG aje..

Beliau dengan mudah membuat kesimpulan sendiri bahawa kegagalan risikan awal khususnya oleh ATM telah membuatkan pasukan keselamatan dalam keadaan terkejut menyelesaikan masalah di sana. Ghafir juga seolah-olah memperkecilkan peranan pasukan keselamatan apabila mendakwa Ops Daulat telah gagal pelaksanaannya sehingga ke hari ini.

Ketika berucap ketika menjadi anggota panel 'Forum T' anjuran Akademi Pak Sako bertajuk Solidariti Lahad Datu di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor di Jalan Maharajalela di sini, beliau berkata:

"Tiada misi jelas dalam operasi ketenteraan di Lahad Datu, kita tengok sekarang tentera duduk di bawah rumah orang, di reban ayam. Sepatutnya agensi keselamatan lain yang buat itu"

"Kerajaan juga gagal menafsir Perjanjian Geneva mengenai peperangan sehingga mengakibatkan polis yang terpaksa mengetuai operasi pada peringkat awal.

"Sepatutnya dari awal lagi kerajaan mengklasifikasikan pengganas Sulu sebagai aggressor (penyerang) bukan intruder (penceroboh) agar ATM boleh terus ambil tindakan dari awal."

Turut menjadi panel pada forum itu ialah Ahli Parlimen Tuaran, Datuk Seri Wilfred Bumburing dan Editor portal propembangkang, Malaysiakini, Fathi Aris Omar.

-UTUSAN ONLINE

Pengorbanan Allahyarham Kpl Ahmad Hurairah Ismail hanya 'standard reban
ayam dan bawah rumah orang
?'
Makin hari, makin ramai tali barut dari pakatan pembangkang mengkritik usaha dan pengorbanan pasukan kselamatan Malaysia di Sabah. Ia dikatakan sandiwaralah, cawangan Khas dan SB PDRM perlu dimansuhkanlah dan lebih menyedihkan, kenyataan bekas Timbalan Panglima Tentera Darat tersebut.

Apakah anda turut bersetuju bahawa nilai dan kemampuan askar Malaysia di Lahad Datu Sabah hanya berada di ......

BAWAH RUMAH ORANG DAN REBAN AYAM?


74 comments:

  1. Kenapa bila join Pakatan, orang sehebat apapun terus jadi gila dan merepek tak sedar diri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab... Pakatan Jahanam ni adalah tempat orang2 gila..spt anwar gila nak jadi PM..so kesimpulannya..dalam pakatan tu semua adalah orang2 gila berbagai jenis...bijak macamanapun seseorg tu kalau terjun dlm tong anwar semua akan jadi bengong dan gila meroyan..

      Delete
    2. siapalah penulis ini... kalau orang itu jahat gila macam mana pun, bodoh macam manapun, janji dia sokong UMNO.. kata2 dia akan di sanjong... yang ikut pembangkang akan di spinkan apa sahaja cakap dia...tak baik fitnah orang..

      Delete
    3. Sebab...itulah saja platform untuk orang gila glamour

      Delete
    4. beliau di atas yg berjambang nie di janjikn jawatan Menteri Pertahanan o AI(Anwar Ibrahim). tu duk seleraaa sgt tue.

      -WiraUPNM

      Delete
  2. DATUK GHAFIR memang lah bodoh orang nya...masuk PAS terus menjadi BANGANG DAN BENGONG ....Kalau dah tak jadi askar tu TAK PAYAH lah bercakap bengap . Masa ko jadi Jeneral dulu tu kenapo mung tak pergi merisik di SULU awal awal lagi ...mung makan GAJI BUTO lah tu masa jadi askar jeneral dulu tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. MASA DLM ATM DULU DAH SAH NAIK PANGKAT SEBAB KAKI BODEK....SKRNG NI NAK BODEK ANUAR PULAK....MANA TAHU PKR MENANG...BOLEH JADI MENTERI PERTAHANAN....HAHAHA
      BOLEH BERANGAN AJALAH....JADI BALACI ANUAR BOLEH LE..

      Delete
  3. salah seoran 'bekas' yg x de semangat patriotik lansung..

    kalau yg lain dah mendidih darah mintak dihantar ke sabah walaupon dah bertahun2 bersara demi tanah air terchenta..

    ReplyDelete
  4. Anonymous,16.06 kita bukan berhadapan dng parti politik pkr,kita berhadapan dng agen2 Dajal yang sekarang telah merintis jln untuk kedatangan dajal akhirulzaman.Hanya kuasa Allah yg akan dapat membantu kita .Banyakkan doa kehadrat Allah dan kuatkan iman semasa berdepan dng dajal2 ini

    ReplyDelete
  5. ni le org2 yg kecewa bila x dpt apa yg diimpikan, yg sekoq tu x dpt jd panglima tentera darat, yg sekoq lg kempunan nk jd pm. hampeh betoi 2 ekoq kura2 ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pkr & pas adalah tempat orang2 kecewa nak kaut pangkat dan harta ...bila tak dapat.. pakat2 jadi gila dan bodoh!...semua sudah terserlah sudah...mereka langsung tak dak perasaan patriotik cinta negara semuanya untuk kepentingan diri saja...semoga Allah musnahkan makhluk2 bangsat kat muka bumi Malaysia tercinta ni..

      Delete
    2. kalau ikhlas nak kritik, nak bagi idea ke, janganla guna pentas politik. Keje berpuluh2 tahun tapi lepas pencen buat orang hilang respek, kena maki lagi ado.. buduh!

      Delete
  6. Bebal punya Bekas Timbalan Panglima ... macamna nak tafsir sebagai aggessor sedangkan ketua penceroboh dah kata dorang hanya datang untuk ambil hak dorang dan nak berkampung kat situ...keganasan hanya timbul bila rundingan tak menjadi...dah bersara tu buat lah cara bersara..jangan nak tunjuk pandai pulak ...

    ReplyDelete
  7. AN War yang suruh cakap macam tu...tau lah dah dapat ANUGERAH DAJJAL...

    ReplyDelete
    Replies
    1. puak2 bengap ni kalau bercakap semua guna skrip yg disediakan anwar dajjal tu..bukan org tak tau...

      Delete
  8. Dah perang kat kawasan kampung nak berlindung mana lagi tok jeneral, kalau kat hutan adalah pokok, adoi, aku tak jadi askar pun boleh tau kena askar nyorok kat situ.. Berlindunglah! Agak2 belakang dia dah kena tak? Senang diri... haha.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tok bekas jeneral ni dah jadi bodoh piang apabila masuk dlm seluaq anwar...cer tengok anwar dok control dia kat belakang takut tersalap baca skrip...bodoh piaang.. punya olang!

      Delete
  9. DAH PENCEN BARU PANDAI CAKAP! DAH PENCEN BARU PANDAI CAKAP! DAH PENCEN BARU PANDAI CAKAP!

    ReplyDelete
  10. Dia ni dgn Jack Palance[Jen[B] Hashim frust tunggeng tak dapat sebarang jawatan dalam GLC saperti LTAT, PERNAMA,Affin Bank atau mana-mana Syarikat yang ada kaitan dengan ATM,sebab itulah mereka meroyan la ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini aku yakin dan setuju.!!!!!!!

      Delete
    2. macamana nak dapat jawatan dalam glc kalau cakap macam org x pass SRP,nanti habis semuanya rahsia glc bocor.

      Delete
    3. Memang itulah standard Pakatan kalau berceramah asyik itu salah ini salah, komplen macam2 lepas tu satu penyelesaian pun takde, harap orang lain yang buat. Bila orang lain dah buat bukan tau nak menghargai lagi kena bubuh itu tak kena - ini tak kena, woi! rimas lah aku tengok korang. Jangan harap aku nak undi korang.

      Delete
    4. pangkat tinggi , sekali cakap macam orang bodoh .. ni laa akibatnya asyik duduk opis dan goyang kaki , lepas bersara terus jadi macam orang bangang

      Delete
  11. Cita2 barua ni dulu nk jadi Panglima Angkatan Tentera, tpi sebab bodoh sgat nk mentakbir Atm,maka jdi la kecewa yg amat sgat.Masa jadi timbalan dulu pun mcam nk hancur Tentera Darat di buat nya . Dia nk buat macam askar bapak dia.

    ReplyDelete
  12. Datuk Ghafir masa jadi TPTD pun tak la gah sangat....sebab tu org dari bawah boleh jadi PTD sedangkan dia kekal TPTD. Syukur gak dia tak jadi PTD or PAT... Kutuk askar perang la konon, dia pernah berpwrang ker? Taktic are flexible...buat la cam ner pun asal menang perang...tu ler kalau masa jadi panglima asyik main video game dan tengok cerita2 perang ciptaan...Kalau nak politik tu silakan...tapi jangan mengaibkan anggota keselamatan untuk dapat publositi murahan...hilang rasa hormat terhadap x jen macam ni...

    ReplyDelete
  13. Apa yang saya lihat dari komen2 diatas, ramai tidak pandai membuat analisa kata2 Dato' Ghafir. Mencacai nombor satu. Tak terpikir ke kalau tidak sebab kelebihan yang ada pada dirinya, sudah tentu dia tidak sampai pangkat tersebut. Ya, memang dia ada cara tersendiri mentadbir TD tapi untuk kebaikan dan bukan untuk menggalak penyelewengan yang berleluasa sekarang. Sebab itu dia tidak dinaik pangkat ke PTD kerana dia diluar dari kelompok orang yang bodek dan practice penyelewengan di peringkat teratas di Mindef. Sekurang2nya at the end of the day, he can sleep well with clear conscious mind untuk menghadapi akhirat. Lagi satu, dia bukan ahli PKR tapi he is fighting against corruption at the highest level in Mindef. Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak analisa apa??? buat kubu kat area kampung mestilaa kat luar , kau nak buat kubu kat dalam rumah kayu kee ?? apalaah bebal sangat !!!

      Sebab tu dia hanya jadi TPTD dan orang bawah dia jadi PTD sebab otak macam ni mmg bebal , hanya pandai duduk terkangkang dalam bilik airconds???

      penyelewengan ?? inilah taraf pencacai Pakatan , sedangkan bekas TPTD ni jelas menunjukkan tahap otak yang rendah , orang macam ni hanya pandai menghina anggota tentera . dia sendiri tak pernah pergi berperang . Itulah bila masuk Pakatan terus menghina rakan sekerja yang lain .. memalukan !

      Delete
    2. Mulut yang biadab. Kalau saorang Melayu dan beragama Islam, dia akan lebih bersopan bercakap. Istifar lah banyak2. Anonymous14 March 2013 02:09, saya lihat anda punya taraf tak layak untuk memberi komen. IQ yang paling rendah sekali. Saya rasa anggota prebet pun boleh berfikir lebih rational dari awak.I rest my case on pathetic people like.

      Delete
    3. Saya menegenali Jen Ghafir secara peribadi dan saya salute beliau dari dulu sampai sekarang. Dialah satu-satunya Jeneral yang berani dan berkeras tidak membenakan asetnya digunakan oleh UMNO/BN sewaktu Op Lalang. Atas sebab itu jugalah Menteri Pertahanan bengang dengan dia. Dia adalah manusia jujur dan tegas dalam kerja. Perkataan SELEWENG dan RASUAH tidak wujud dalam kamus hidupnya. Saya tertarik bilamana ada tukang komen kata kenapa harus dibawa ke pentas pembangkang kalau benar nak baiki KEMENTAH??? Boleh ke soalan saya, sedangkan sewktu beliau jadi Jeneral pun Menteri tak nak dengar, inikan pula dah pencen.

      Soalan saya, jika beliau berada dipentas UMNO/BN maka beliau akan dinobatkan sebagai HERO??? Nasib Askar Setia baik sebab ramai lagi bekas tentera yang tak bagi komentar, saya takut anda terduduk nanti.

      Delete
  14. Setuju pandangan bekas timb pang5 sebabdia tau nak lawan musuh....tabik spring bekas jeneral ATM....:-)

    ReplyDelete
  15. Bebal punya x general..berperang mana ada masa nak rancang apa apa..tak kan nak tidor di hotel 5 bintang..nak beritau bila kerajaan nak beli itu ini utk tentera dan pdrm puak mcm kau lah yang kutuk kata itu membazir dan ada kroni , rasuah mcm kau tu bersih sangat..buat ujian Poligrap..beranikah kau jujur sepanjang kau berkerja..naik pangkat pun sialp silap pijak kepala orang lain , ada yang lebih layak dari kau tu tp x pandai main belakang so kau yg naik..kapal kau naik tu nak tengelam sudah..rakyat sabah tak akan sokong parti lambang lobang jubur lepas kena liwat..

    ReplyDelete
  16. Timbalan Panglima tue mcm Anwar jugak org yg x dapat jadi no 1... Hehehe... Dah mula berangan lar tue nk jadi Panglima...

    ReplyDelete
  17. sedap mulut saja..org be matian d lahad datu dia senang saja kutuk..

    ReplyDelete
  18. Al-fatihah untuk arwah di dalam gambar, semoga rohnya dicucuri rahmat..cilakak lahanat org yg kutuk org2 yg berjuang di sabah...kamu belum tahu apa perasaan org yg merasai perlu perlindungan, belum kena negeri kamu bolehlah cakap besar...Cakap banyak sgt ko lah turun sendiri setan..silap2 lari terkencing2...cakap banyak saja tak guna...

    ReplyDelete
  19. tak sedar diri...selama ni dari mula2 bekerja sampai pencen mkn gaji dari ATM,kerajaan bagi gaji buat sara anak bini, mmg muka tak tahu malu! pas tu nk hentam ATM balik..ape pnye org daaaa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betuul tu...kenape nk komen di slot pkr?klu bijak laksana dlm perang beri bantuan dan khidmat nasihat pd PAT skrg..awak tu bekas TPTD ilmu tinggi.jgn perlekeh apa yg org buat klu awak sendiri x dapat nk buat...

      Delete
  20. gila harta si anuar tu,, dlm diri dia xda cintakan negara, dalam diri dia hanya ada satu iaitu kepentingan diri sendiri, orang bodoh saja yang sokong anuar tu

    ReplyDelete
  21. die sangap sangat nak jadi PM anwar ni. tua dah nak mati, tak sedar2 diri lagi. due2 org tue ni g bawak bertaubat n cari bekalan bwak ke kubur lagi bagus. pengkhianat negara betul.

    ReplyDelete
  22. Babi la mu ghafir...sial makan nasi cookhouse dulu...bangsat..geram btl aku, kau mmg xsdr diri...dah la bekas timbalan panglima..kau lah pengkhianat negara mcm anuar jgk...tak sedar di untung...elok la kau x jadi askar lagi...kalau dalam askar engkau la musuh dalam selimut jadi duri dalam daging...semoga dilaknat org mcm ni

    ReplyDelete
  23. Kalau anda semua diatas BERFIKIR..pro-BN...?
    Kalau anda semua diatas BERFIKIR..pro-PKR..?
    Kalau anda semua diatas BERFIKIR..anda TENTERA..?
    ANDA SEMUA TENGAH BERFIKIR ANDA LEBIH HEBAT JIKA ANDA ADA D LAHAD DATU...
    ANDA SEMUA LEBIH HEBAT JIKA MEMIKIR DARI SUDUT POSITIF..
    ANDA SEMUA LEBIH HEBAT JIKA MEMIKIR APA SUMBANGAN ANDA PADA MEREKA YANG TENGAH BERJUANG...
    "perjuangan adlah perlaksanaan kata2"(dpetik dr CheGu BArd)...
    ANDA DIATAS LEBIH MELIHAT DRPD SUDUT NEGETIF tapi adakah ANDA BERFIKIR KOMEN TERSEBUT DRPD SUDUT POSITIF???
    tepuk dahi tanya la diri...

    ReplyDelete
  24. Assallam semua ... Mungkin pandangan dan pendapat tactical warfare dia betul...cuma cara dia mnzahirkan pendapat tu amat salah dgn pengunaan ayat yg biadap...wallaualam

    ReplyDelete
  25. Dasar pengecut...

    ReplyDelete
  26. dah tempat tu je ade untuk menjadi perlindungan nak buat camne.. nak bagi tau.. kita berperang dalam kampung bukan berperang dalam hutan.. kalau berperang dalam bandar dah tentu menyorok dalam longkang.. berperang dalam sungai menyorok celah baru.. berperang kat kampung camtu le.. ke nak suruh menyorok atas rumah.. kena ambush ke.. bom ke susah pulok..

    ReplyDelete
  27. Siapa kita untuk menegur yg lebih arif dalam hal berkaitan. Sebaik mungkin kita baca daripada semua sumber dan buat perbandingan. Sebenarnya kita meluahkan perasaan kerana kepentingan diri dan emosi. Kenapa tidak kita menggunakan akal yang waras bagi menyelesaikan sesuatu kemelut bersama. Kasihanilah merekax yg ditimpa musibah sedangkan kita berckaran tanpa usul periksa. Dari katax emosi itu sebaik mungkin kita berzikir dan memohon pertolongan Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu sekarang ni angkatan tentera dan PDRM sedang sibuk menjalankan operasi dan bersusah disana .. tapi ada juga manusia taraf binatang yang suka-suka hina anggota tentera , buat forum dalam airconds dan pentas politik menghina anggota keselamatan kita

      Delete
  28. STANDARD ASKAR DI LAHAD DATU HANYA DI REBAN AYAM? nilai dan kemampuan askar Malaysia di Lahad Datu Sabah hanya berada di ......BAWAH RUMAH ORANG DAN REBAN AYAM? sape yg tulis ni? dalam kenyataan ghafir, takde pon die ckap mcm ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju..especially bab malaysia silap tafsir geneva code... sebelum diorg ceroboh sabah lg satu dunia dah tau mereka memang pakar gerilea perang dgn filipina army. dah masuk negara orang bawak senjata,nak berunding amik hak apa.. kalau betul pegilah ICJ
      ini kalau masuk siam aku rasa kena bedal dah hari ke 2 ke 3 bila berkeras xmau keluar...

      Delete
  29. Komen x sesuai masa.. positif apa?? kalau betul nak kritik terus je ke ATM, x payah guna forum, baru betul ikhlas. Sebagai rakyat Malaysia patutnya kita sokong apa saja tindakan untuk mendaulatkan negara bukan melekehkan dan menjatuhkan moral pasukan keselamatan macam ni... kita senang2 tido dlm bilik berhawa dingin, nun di sana pasukan keselamatan kita mengadai nyawa. Paling baik, kalau x mampu meyumbang apa2 tutup mulut dari berkata nista dan BERDOAlah.

    ReplyDelete
  30. Hantar org tua nyanyuk nie pegi LAHAD DATU.....letak dkt barisan hadapan.ATM & PDRM x pyh eskot org tya nie.biar dia tunjuk hebat dia yg sesuka hati hina anggota keselamatan negara.tgok org tua nie maju atau siap2 gali lubang buat kubur tuk diri sndri.plz la PAKATAN RAKYAT....fikir rasional la sikit...jgn fukir mcm budak2 tadika.mcm mna nak jd pemimpin rakyat kalo befikir pakai kepala lutut!!!!!!BODOH TAHAP CIPAN LA PAKATAN NIE

    ReplyDelete
  31. masa jd timbalan dulu pernah pergi perang ke....?, ke ? duduk kat kursi je buat sidang akbar. pastu tunjuk bagus dalam dewan cina bile bersara. kau jawablah nanti.... betul ke kau telus...? betul ke amanah? dulu jaga ke kebajikan anggota bawahan? ke? wayang je nak bersara ngan pangkat ok skit... konon2 panglima disegani lah....

    aku naik bosan ngan org yg mcm kau nie.... sekarang xnampak nanti masa mandi jenazah kau baru nampak ape yg keluar dari perut kau tu. tanah masih merah lg tempat pengkebumian mereka2 yg aku sayangi...

    utk pengetahuan kau2 yg nak menyembah dia nie...... aku nak bg tahu sb tu lebih penting dari senjata, unit khas lebih penting dari kapal perang..... dan untuk pengatahuan kau orang lagi.... anggota lebih penting dari beras... Ya ALLAH..dengan kekuasaanmu yang telah kau beri pada mereka anggota2 tercinta... kami selesa bernafas..... amin.

    aku bukan nak politik kat dalam ruangan nie... cuma nak gie tahu... hancur hati nie... bile teringat mayat2 anggota yang disiksa ditambah lagi dengan ungkapan2 mereka2 yang berpangkat.... yang cerdik.... yang pandai.... yang bijak...., tapi yang cintakan ALLAH S.W.T n' negara hanyalah manusia biasa x ade pun sifat tu. tapi mereka sanggup bertaruh nyawa.

    ReplyDelete
  32. dah tua nak mampus pun banggang.

    ReplyDelete
  33. kalau betul pun bekas jeneral tu nak bersekongkol denga pembangkang jangan lah hina keupayaan atam dan pdrm,mengapa setelah jadi pesara baru berani nak komen,apa yg di laksanakan oleh atm semua tak betul,masa dalam tentera duduk bhg penyelarasan,tak pernah pergi masuk hutan lihat sendiri bagimana azabnya pasukkan atm untuk menjalankan tugas untuk negara,bukan duduk kerusi empuk metekedarah gaji haram lepas tu komen itu tak betu ini tak betul,kalau pak jeneral berani sambut seruan negara mari kita sama pergi berjuang dilahad datu.

    ReplyDelete
  34. Si mamat Bersara ni boleh dianggap BIADAB dan POYO !

    ReplyDelete
  35. Curahkn kata2 smangat yg padu untuk penggempur2 kita.kosentrasi 100% bg mghpuskn msh negara.usah pedulkn mereka2 yg msh lagi brmmpi.serannnnnnnngggggggggggggg.allhukhbarrrrrrrrr

    ReplyDelete
  36. Kalau nak kata cara ATM ni salah ada tak dia terpk dr mana acuan kepimpinan ATM skg kalau tak dr dia semasa berkuasa...kalau nak tau dia dan hashim adalah bekas2 tentera yg kecewa...sbb apa aku kata gitu?...sbb dia sakit ati sbb tak d pilih jd PTD dan hashim lak sbb lepas blk dr jd duta dia tak d berikan jawatan dlm kerajaan atau swasta sptmana bekas panglima yg len....sorry to say nak kata tgk diri sendiri bila nak kata org menyeleweng....dulu masa kau berkuasa kau tak terbabit dgn penyelewengan ker?ingatlah satu jari kau tunding kat org len 4 jari lg masih tunding kat kau....apa salah kau membantu beri buah fikiran yg baik kalau kau rasa hebat sgt....jgn tunjuk kebodohan diri kau....

    ReplyDelete
  37. klu nk komen jgn guna slot politik samada dgn bn or pr...duduk semeja dgn pg5 atm yg lain dan beri buah fiikiran mcm mn nk solve pencerobohan di LD...jgn la buat org lain marah dgn kenyataan yg x sepatutnya.datuk bekas TPTD org ttp hormat klu buat perkara betul.tp klu mcm ni la caranya sampai mati org akan benci!

    ReplyDelete
  38. bukan nak ckp ape la.. aku rase dye ni x pernah g perang kot.. reban ayam or rumah orang tu dikira perlindungan.. ad perlindungan rendah, tinggi dan sederhana.. x kan nak tadah badan kat musuh mcm tu.. lg satu, perlindungan ni bertujuan untuk mengecilkan sasaran musuh untuk menembak kita.. wlaupon aku bukan anggota keselamatan.. tp aku sebahagian dari mereka.. aku pernah g kursus asas PGA.. aku belajar ilmu medan perang.. even pokok pon boleh jd perlindungan.. tak kan tentera or polis dok bwh reban ayam pon nk jd pertikaian.. hmm.. manusia2..

    ReplyDelete
  39. apalah ke bengap sangat TPATD ni.....bercakap tentang perjanjian Geneva...ya memang lah kau pandai dan hafal semua perjanjian Geneva tu tapi tafsirannya....mcm mana nak tafsirkan askar sulu sebagai aggressor sedangkan mereka tidak menyerang pada peringkat awalnya....dan kita masih memberi peluang dengan membuka pintu rundingan.....sebab itulah PDRM yg mengetuai operasi tersebut pada peringkat awal....tetapi setelah anggota PDRM diserang dan dibunuh maka barulah askar sulu ini ditafsirkan sebagai anggressor dan dan barulah ATM mengambil alih operasi tersebut.....Faham...!!!!

    ReplyDelete
  40. Dia kritik ATM bukan kerajaan.. patutnya sbg org berpengaruh dia bleh beri sumbangan kepada ATM...

    ReplyDelete
  41. Askar kata mereka tak kisah tidur alas kad board ke bawah rumah orang ke tetapi yg lebih penting ialah misi dan perjuangan mereka mahu menghapuskan musuh sehingga semuanya dibunuh. Bekas TPATD memang biasa tidur atas tilam empok.

    ReplyDelete
  42. Askar Setia,

    Saya cuba mencari di mana statement YBhg mantan TPTD yang mengatakan "STANDARD ASKAR DI LAHAD DATU HANYA DI REBAN AYAM". Apa yang saya jumpa, beliau mengatakan "....cara Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menangani pengganas dari Sulu itu sehinggakan kini hanya "duduk di bawah rumah orang dan di reban ayam". Dan beliau berpendapat keadaan ini berlaku kerana "......tiada misi jelas dalam operasi ketenteraan di Lahad Datu...."

    Kefahaman saya, beliau tidak memperlekehkan "standard" tentera kita tetapi menyalahkan "ketiadaan misi yang jelas di dalam operasi tersebut" yang mengakibatkan keadaan tersebut. Dengan lain perkataan "tentera kita tidak akan terpaksa bertahan di bawah rumah orang atau reban ayam jika misi yang diberi adalah lebih jelas". Dan saya bersetuju dengan kata beliau bahawa agensi keselamatan lain yang sepatutnya melakukan tugas tersebut.

    Kesimpulan saya adalah bukan beliau yang memperkecilkan "standard" tentera kita tetapi sebaliknya saudara kerana saudaralah yang mencadangkan "STANDARD ASKAR DI LAHAD DATU HANYA DI REBAN AYAM" melalui artikel saudara ini.

    Saya tidak jelas tujuan sebenar saudara, tetapi apa yang dapat saya simpulkan, saudara cuba memburukkan keperibadian seorang individu. Saya rasa ini satu cubaan yang tidak bertanggungjawab hanya kerana beliau memilih wadah yang berbeza; beliau kini bersama Pakatan Rakyat dan saudara jelas menyokong kerajaan yang sedia ada. Adakah hanya kerana prinsip yang berbeza cukup untuk memberi saudara alasan untuk merumuskan bahawa kesetiaan kepada agama, bangsa dan negara telah hilang? Adakah saudara merasakan semangat nasionalisme dan patriotisme beliau telah pudar? Kalau begitu, adakah bekas-bekas tentera lain yang memilih wadah yang sama juga serupa? Dan adakah saudara merasakan yang saudara dan sahabat-sahabat kita bekas tentera yang menyokong kerajaan yang sedia ada mempunyai kesetiaan dan semangat yang lebih tinggi dari mereka-mereka yang berada di pihak sebelah sana? Pada saya, mereka yang dipihak sebelah sana lah yang mempunyai kesetiaan serta semangat nasionalisme dan patriotisme yang lebih tinggi kerana mereka masih mempunyai semangat juang, berjuang kearah pembaharuan, ingin mengubah dari yang batil kepada kebenaran. Mereka ini tahu dan pernah melihat sendiri kebatilan tersebut, justeru mereka ingin membantu merubah keadaan.

    Dan munkin ada yang bertanya, mengapa sekarang, mengapa bukan semasa dalam perkhidmatan? Secara perbadi saya tahu Dato' Ghafir telah mencuba sedaya munkin merubahnya semasa beliau berkhidmat dahulu tetapi suasana dan keadaan semasa serta corak hieraki ketenteraan tidak memunkinkan beliau dapat melaksanakannya dengan berkesan. Banyak amalan-amalan murni yang beliau perkenalkan semasa beliau menjadi pemerintah di peringakat Batalion, Briged dan juga semasa beliau menjawat jawatan TPTD tetapi sayang tidak diteruskan kesemuanya oleh pengganti-pengganti beliau. Jika saudara kenal siapa Dato' Ghafir, saudara pasti akan tahu bahawa kini beliau cuba meneruskan perjuangannya bukan kerana beliau seorang "pembelot" tetapi kerana cinta dan kesetiaan beliau terhadap agama, bangsa dan negaranya masih utuh dan beliau ingin meneruskan perjuangan beliau demi kesejahteraan perkhidmatan. Pasa saya ini adalah satu usaha yang perlu disokong dan bukan dicaci hina. Dan saya rasa, memang sesuai jika beliau dapat menjawat jawatan Menteri Pertahanan; bukan kerana "prestige" kedudukan tersebut tetapi agar beliau akan dapat melaksanakan pembaharuan dengan lebih efektif lagi.

    Dan kepada saudara2 yang telah melemparkan komen2 negatif terhadap beliau, cuba tanya diri sendiri, apakah jasa saudara-saudara kepada agama, bangsa dan negara jika dibandingkan dengan beliau yang telah mecurahkan bakti lebih dari 30 tahun didalam ATM? Justeru, adilkah saudara2 menyatakan apa yang telah saudara2 nyatakan? Jangan suka menuduh perkara yang anda sendiri tidak tahu kebenarannya.

    Renung-renungkan lah!

    ReplyDelete
  43. Sokong penuh kenyataan Ramli M.sorip, walaupun kita berbeza pandangan dari segi politik itu tidak bermakna kita(pembangkang) khianat kpd negara. Saya sgt hormati pandangan bekas2 tentera yg byk berjasa kpd negara. Apa yg ditekankan oleh Dato Ghafir adalah kelemahan risikan tentera yg digunakan pemimpin umno utk mengekalkan kuasa mereka selama 13 tahun. Ada juga sumber risikan telah sampai kpd pemimpin umno tetapi ianya diambil mudah. Buktinya hisam pondan kata penceroboh itu bukan penganas atau militan. Berunding sehingga 23 hari dan akhirnya VAT69 2 org terkorban baru kelam kabut kata penganas.

    Negara in jadi rosak dan lemah kerana dipimpin oleh pemimpin yg gagal membuat keputusan dgn tepat serta betul. Siang & malam dok salahkan pembangkang isu LD sedangkan anggota keselamatan kita yg terkorban semakin meningkat. Kita hendaklah berfikir secara matang bukannya ikut emosi. Sepatutnya menteri pertahanan dipegang oleh bekas anggota tentera yg berpangkat bukannya org politik yg tidak tahu apa2 ttg tentera dan keselamatan negara. Akibatnya anggota keselamatan kita jadi mangsa kpd politik kotor umno.

    Semoga anggota keselamatan kita terus berjuang kerana Allah dan negara tercinta.

    Abuamir

    ReplyDelete
  44. Babi kau lah gafir. Masa jadi tptd dulu semua ok, profesional, lagak alim. Berhenti sebab kecewa, sudahlah sebab kau jenderal bodoh. Nak pos surat pun tak tahu. Dulu dlm perkhidmatan org layan kau macam raja tapi bila kau dah berhenti sapa nak layan kau. Tiap hujung bulan aku nampak kau di hospital tengku mizan. Sakit prostat kau tu kau akan bawak sampai mampus. Ambil jugak ubat kat hospital kerajaan. Dasar jenderal bangsat. Jadi pd jenderalx yg masih berkhidmat tu jgn jadi pakyed. Jaga kebajikan peg dan anggota bawahan. Jgn jaga temolok sendiri sahaja.

    ReplyDelete
  45. Babi kau lah gafir. Masa jadi tptd dulu semua ok, profesional, lagak alim. Berhenti sebab kecewa, sudahlah sebab kau jenderal bodoh. Nak pos surat pun tak tahu. Dulu dlm perkhidmatan org layan kau macam raja tapi bila kau dah berhenti sapa nak layan kau. Tiap hujung bulan aku nampak kau di hospital tengku mizan. Sakit prostat kau tu kau akan bawak sampai mampus. Ambil jugak ubat kat hospital kerajaan. Dasar jenderal bangsat. Jadi pd jenderalx yg masih berkhidmat tu jgn jadi pakyed. Jaga kebajikan peg dan anggota bawahan. Jgn jaga temolok sendiri sahaja.

    ReplyDelete
  46. agaknya jenderal jam 1230 malam ni nak semua polis dan askar bersikap macam tentera zaman perang dulu kot? Berbaris menghadap musuh secara tereang benderang?
    Agaknya dulu semasa nak jadi pegawai dalam training dia dipaksa duduk bawah reban ayam kot? Tu pasal lah dia meracau racau....
    agaknya dia dah di sodomi anwar al juburi kot sebab semua orang yg al juburi perkenalkan pasti akan meracau racau...

    ReplyDelete
  47. Polis yg dihantar tu ko ingat polis trafik ke?..polis peronda ke?..tu bukan sebarang polis..jabatan polis banyak..mcm jabatan askar gak..yg kt lahad datu tu polis vat69 penah masuk dokumentari menentang komunis mase zaman pembunuhan ngeri kroh dulu..komunis beratus ratus..polis vat 69 cume 30 org je dpt tumpas kan komunis..vat 69 penah tumpaskan al maunah mat komando n byk lg..polis ni penah bantu perang kt filipina pembebebasan islam moro..kehebatan die diakui sgt cekap..tentera digunakan ketika peperangan antara negara..penjajahan dan sama waktu dengan nye..jgn fikir askar je yg kuat sebab beperang..polis vat 69 penah beperang ngan tentera gerila byk negara dah..

    ReplyDelete
  48. Vat69 adalah komando terbaik.Disegani pengganas komunis. Dihormati tentera asing.Banyak laksanakan operasi sulit di dalam dan luar negara.Keberanian mereka dan wira2 ATM PDRM telah memberikan kita kedamaian hingga sekarang. Bersyukurlah. Bukannya mengutuk kerana nafsu, kerana pangkat, kerana parti. Kita berjuang kerana membela agama, bangsa dan negara.Sila baca buku, kaji maklumat yg mendalam tentang ATM dan PDRM sebelum komen.Beribu anggota ATM PDRM sudah berkhidmat di seluruh dunia di bawah PBB.Jangan lupa, di mana pertempuran berlaku ditentukan Allah.Di hutan, di sungai, di pantai, di gunung, di ladang kelapa sawit,ladang getah,di kampung,di Bandar,dalam longkang, dalam parit,dalam bangunan,dalam gua,di mana saja... tentera harus bersedia.Musuh boleh muncul dimana saja,bila-bila masa... kita jangan politikan isu keselamatan.Operasi mereka adalah RAHSIA.Yang penting tentera kita Berjaya.wasalam

    ReplyDelete
  49. komunis beratus ratus (100 - 1000) VS 30 vat 69 ---> vat 69 the winner ---> 30 RAMBO detected

    ReplyDelete
  50. HO HO HO HO HOH....Hebat Hebat Kalau saya ada saya hambat pendatang sorok senjata dgn parang kontot je. HO HO HO VAT 69.Taik saya banyak tertingal di-Tawau,Kunak' Semporna,Lahad Datu'Tanjung Labian.Di-situ memang seronok memancing.Ikan bersize besar.Masuk hutan 1 minggu dah cabut.Lain kali boleh cerita.HO HO HO HOOOOOH.

    ReplyDelete
  51. Ya-lah.berlebeh-lebeh pulak. kebanyakan komen tak bernilai Komen kosong. Lebeh kapada kata mengata.Kalau takda pengalaman tak payah-lah menyebok.

    ReplyDelete
  52. kalau betul dia bekas tentera yang disegani, mana mungkin dia sanggup memperlekeh usaha tentera. sedang dia juga pernah menjadi pejuang, pernah tahu betapa mulianya tugas tentera, kenapa mahu memperlekeh? manusia mmg akan sentiasa berubah, tetapi prinsip kemanusiaan seperti kejujuran dan integriti mesti menjadi pegangan keran itu juga bakal menjadi pertimbangan tuhan nanti.

    ReplyDelete