Selamat Datang Ke Laman Blog Askar Setia

Pembaca Tegar

Tuesday 4 September 2012

KD INDERA SAKTI DAN MISI BANTUAN UNTUK ROHINGYA - TERIMA KASIH TLDM

 “Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertakwalah kepada Allah kerana sesungguhnya Allah maha berat azab seksanya bagi sesiapa yang melanggar perintah-Nya.” 

(Surah Al-Maaidah, ayat 2)



KD SRI INDERA SAKTI DALAM MISI BANTUAN KEMANUSIAAN ETNIK ROHINGYA

Tahukah anda bahawa kapal TLDM iaitu KD Indera Sakti telah digunakan untuk tujuan pengangkutan bantuan kemanusiaan untuk masyarakat Rohingya di Myanmar? 




Jumlah keseluruhan barangan yang dibawa dengan menggunakan kapal KD Sri Indera Sakti adalah 480 tan melibatkan barangan keperluan seperti makanan, ubat-ubatan serta keperluan harian lain. Kesemua sumbangan itu membabitkan perbelanjaan sebanyak RM9.67 juta dan ia adalah hasil sumbangan rakyat berbilang kaum di negara ini dalam tempoh hanya lapan hari dan dikoordinasi oleh Kelab Putera 1Malaysia. 


Selain itu, bantuan tersebut akan disampaikan bukan sahaja untuk masyarakat Rohingya namun, ia turut disumbangkan masyarakat bukan Islam yang hidup dalam serba kesukaran di Myanmar. Selain itu, sukarelawan yang akan menyertai misi tersebut terdiri daripada doktor pakar, pengamal media serta artis popular seperti Datuk DJ Dave dan Datuk Malek Ridzuan.KD Sri Indera Sakti akan digunakan untuk tujuan logistik ke Pelabuhan Sittwe, Myanmar bagi menghantar sumbangan tersebut dan misi berkenaan secara keseluruhannya berkemungkinan akan mengambil masa selama 11 hari. 

Mengikut perancangan, misi itu sepatutnya berlepas hari ini tetapi atas sebab-sebab keselamatan mereka terpaksa mengubah laluan asal dan kini sedang menunggu kebenaran dari Wisma Putra untuk berlepas.

Sumber: Portal Rasmi TLDM, Utusan Online, Navy The Best

p/s: Sebelum ini, saya ada menyatakan komen di FB ekoran ada rakan FB saya yang kemaruk  menghentam dasar luar Malaysia yang kononnya meminggirkan nasib saudara Islam kita iaitu masyarakat Rohingya di Myanmar. Namun, saya katakan pada mereka, Malaysia sentiasa mengamalkan dasar luar 'MUSLIM FIRST' yang akan sentiasa peka dan reaktif ke atas apa yang berlaku kepada saudara Islam kita dimana-mana negara lebih-lebih lagi di rantau Asia Tenggara. Bantuan kepada masyakarat Islam Myanmar (suaka politik) telah diberikan sejak berkurun lamanya sebelum isu kesengsaraan mereka heboh diperkatakan. Itu tidak termasuk bantuan kerajaan Malaysia kepada kepada masyarakat Islam di Acheh, Selatan Thailand (dalam projek-projek memajukan taraf sosio-ekonomi di beberapa kawasan yang dikenalpasti, termasuk bantuan berkala IMT di Mindanao (selatan Filipina). 

Ketahuilah bahawa perlaksanaan sesuatu dasar luar terbatas dek 'hukum kedaulatan' sesebuah negara yang perlu dipatuhi. Namun, masyarakat harus sedar bahawa apa yang berlaku keatas saudara sesama Islam ia seperti cubit peha kanan, peha kiri terasa sakitnya. Kesengsaraan mereka, kepayahan mereka tidak sesekali akan dibiarkan. Sudah menjadi satu kebiasaan yang mana ATM dan ketiga-tiga cabang perkhidmatannya sentiasa bersedia menghulurkan bantuan sekiranya diperlukan sebagai salah satu tanggungjawab sosial kepada masyarakat.



Terima Kasih TLDM!

4 comments:

  1. Tahniah TLDM & sesiapa yg terlibat

    Bukan sekadar RETORIK & MENABUR JANJI, tapi Janji ditepati!!!

    semoga usaha kalian diberkati Allah...insyaAllah

    ReplyDelete
  2. AKU HENSEM

    FIRST THING FIRST
    MALAYSIA HANTAR GREEN GOBLIN

    HIHIHI

    ReplyDelete
  3. Hantu katak..hantu hutan dan hantu langit dah bobos masuk dalam tanah bandit...
    kerja sedang berjalan lancar.
    mengelupur sakan bandit2 budha lpas nie.

    huahaha...killer frog from hell.

    ReplyDelete
  4. kalau pembangkang (melalui NGO) nak guna khidmat TLDM ni boleh ke? tujuan dia nak bantu rakyat/masyarakat antarabangsa yang memerlukan.kalau kelab putera 1malaysia, tak kan tak boleh kan...lain la kalau TLDM pun memilih pro parti mana-mana kan....

    ReplyDelete