Selamat Datang Ke Laman Blog Askar Setia

Pembaca Tegar

Tuesday, 23 August 2011

PROJEK JIWA MURNI ATM : KURANGKAN GIGI RAKYAT?

Bahagian Perkhidmatan Kesihatan (BPK) – Pergigian ATM telah melaksanakan dua aktiviti sebulan setiap zon. Justeru, sebanyak 12 aktiviti sebulan merangkumi 144 aktiviti setahun sekali gus merekodkan sejumlah 7,776 projek jiwa murni dilaksanakan (144 x 54 tahun kemerdekaan) setakat ini!!!

Berlandaskan kepada kiraan matematik mudah, jika setiap projek tersebut dihadiri oleh 150 orang rakyat untuk urusan “cabut gigi” bagi setiap zon dan setiap orang dicabut sebanyak dua batang gigi sahaja, maka gigi yang dicabut mencatat sejumlah (300 batang x 6 zon) iaitu 1,800 batang gigi. Ini bermakna melalui projek jiwa murni tersebut, sebanyak 13,996,800 batang gigi rakyat telah dicabut oleh BPK-ATM.  


WOW!! Banyak tu.......



Jika diukur lagi, tiga batang gigi bersamaan satu inci, 13,996,800 batang gigi berukuran 4,665,600 inci (388,800 kaki atau 129,600 ela). Jika dihitung lagi, satu kilometer bersamaan 3,300 kaki, maka panjangnya susunan gigi tersebut mencatatkan 117.82 km. Manakala jika 2 batang gigi berukuran 3 inci tinggi maka jumlah gigi yang dicabut mencatat setinggi 20,995,200 inci (1,749,600 kaki atau 583,200 ela). Ini bermakna gigi rakyat yang dicabut oleh BPK-ATM turut mencatat ketinggian 176.73 km (jauh lebih tinggi daripada Menara Berkembar Petronas……hehehe!). 


Ada baiknya jadi usahawan Gigi Palsu dan ia wajar dijadikan sebagai profesion yang perlu direnung! Betapa berjasanya ATM kepada rakyat hanya dari aspek “cabut gigi” sahaja...

*** Laman Web Kor Kesihatan Diraja (KKD) boleh dilawati di laman INI

4 comments:

  1. hehe..kalau lihat tajuk, saya ingat artikel ni nk hentam inisiatif KKD. satu artikel yang nampak bersahaja tapi penuh dengan input berguna.. Bagus2..

    Askar Setia wajar siarkan lebih bnyk aktiviti ketenteraan. Keep the public informed. Kita dah muak disogok dengan berita2 sensasi palsu dari geng2 politik ni..

    ReplyDelete
  2. banyak nya gigi klau dikumpulkan leh buat koleksi berguna tu...hahhaha...syabas ATM terus kn perjuangan kalian, semoga mendapat keberkatan Ilahi..tahniah/ kalau askar setia tak bagatahu saya pun tak tahu,,igat diorang duk saje je..hahah

    ReplyDelete
  3. ATM KOMITED LAKSANA PROGRAM JIWA MURNI
    AngkatanTentera Malaysia (ATM) adalah pihak yang bertanggungjawab terhadap pertahanan nasional dengan kata lain sebagai sebuah pasukan tentera profesional negara Malaysia. ATM meliputi tiga cabang perkhidmatan utama iaitu Tentera Darat Malaysia (TDM), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).
    Walaupun mempunyai peranan dan komitmen yang penting di dalam menjaga dan mengawasi keselamatan negara, ATM tetap komited melaksanakan program jiwa murni sebagai sebahagian tanggungjawab sosialnya kepada agama, bangsa dan negara.
    Penglibatan ATM melalui program-program jiwa murni telah dapat membantu kerajaan dalam melaksanakan pelbagai rancangan pembangunan negara. Komitmen dan kesungguhan ATM melalui program jiwa murni yang dilaksanakan dapat membantu memberikan keyakinan kepada rakyat terutamanya bagi mereka yang berada di kawasan yang benar-benar memerlukan bantuan.
    Antara contoh program jiwa murni yang dilancarkan oleh ATM ialah penempatan anggotanya di pulau-pulau dan pesisir pantai di kawasan sempadan terutama di pantai timur Sabah. Program jiwa murni ini adalah bagi menjamin keselamatan dan keselesaan rakyat khususnya di negeri itu sendiri. Kehadiran anggota ATM juga menjamin industri pelancongan di kawasan yang mempunyai pelbagai tarikan itu terus subur dan berkembang.
    Program jiwa murni yang berjaya memerlukan kerjasama dan koordinasi yang baik diantara agensi-agensi tentera dan awam. Antara faktor yang dipertimbangkan oleh pihak ATM sebelum melaksanakan sesuatu program jiwa murni ialah memenuhi keperluan rakyat, bantuan yang sedia ada, mengambilkira penyertaan penduduk tempatan dan lain-lain.
    Sebagai sebuah organisasi besar, ATM mempunyai keupayaan untuk melaksanakan program jiwa murni kerana kemampuan untuk mentadbir, mempunyai aset-aset yang diperlukan dan anggota yang berdisplin serta terlatih untuk melaksanakan sebarang program yang dirancang.
    Adalah diharapkan agar pihak ATM akan dapat meningkatkan lagi usaha-usaha melaksanakan program jiwa murni bagi merapatkan lagi hubungan tentera dan awam dimasa hadapan. Hubugan dan kerjasama yang baik antara tentera dan awam ini akan memudahkan tugas ATM di dalam mempertahankan kedaulatan negara semasa aman mahupun perang.

    Posted on: 6 Sept 2011, By: Pedang Setiawan

    ReplyDelete
  4. haha mcm lawak gak tp tahniah wat KKD

    ReplyDelete