Selamat Datang Ke Laman Blog Askar Setia

Pembaca Tegar

Thursday, 11 April 2013

KISAH KEKECEWAAN BEKAS PEGAWAI TENTERA YANG KONONNYA DIZALIMI


Pulak dah… Pada masa masyarakat Malaysia dikelirukan dengan kenyataan-kenyataan bekas-bekas Jeneral Expired pembangkang, terdapat pula kisah seorang bekas pegawai tentera yang tiba-tiba nak menjadi HERO untuk menunjukkan beliaulah Pegawai Serba Tahu. Kita dah tahu tentang kisah 5 jeneral expired dan kali ini kita turunkan sedikit kisah pegawai tentera berpangkat LEFTENAN KOLONEL


Cakap siang pandang-pandang...Cakap malam dengar-dengar.
Menaip siang malam kena hati-hati. Ramai dok perhati...

Hendak dijadikan cerita, saya terbaca dalam beberapa entri di  facebook kawan saya yang menyiarkan luahan rasa tidak puashati  Lt Kol Sani Royan kepada kerajaan dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang sentiasa menyalahkan kerajaan yang dikatakan bersikap ZALIM padanya. Mungkin inilah yang dikatakan TYPICAL MALAY MIND SET – yang selalu mencari objek dan subjek untuk disalahkan dan membayangkan dirinya menjadi MANGSA kepada sistem dan pemerintahan. Aduhai…

Al kisah siapakah sebenarnya si Sani Royan ni dan mengapa beliau bertindak menentang kerajaan dan ATM? Apa yang pasti, corak kenyataan dan komennya kita boleh agak iaitu dia tidak bersalah tetapi dia dianiaya (Typical Malay Mind Set yang saya sebutkan tadi) samalah seperti perangai bekas-bekas jeneral kita yang suka sangat menabur fitnah (sebab ada habuan yang menanti)…



Apakah cerita yang ramai tidak tahu mengenai HERO MALAYA yang bernama Lt Kol Sani Royan (Bersara) ini…

a)      Beliau pernah DIPINJAMKAN ke UiTM Shah Alam untuk menjadi pensyarah…maknanya dalam senyap-senyap beliau menerima dua gaji sedangkan askar lain tidak semua yang berpeluang mendapat rezeki tersebut. 2 gaji tau. 

  Adakah ini yang beliau katakan bahawa BELIAU DIZALIMI?

b)    Kalau sesiapa yang mengenali beliau akan tahu bagaimana keadaan bentuk fizikal beliau. Bahkan ada yang pernah bertanya,  “Lt Kol Sani ni yang badan besar tu ke… tak macam askar pun”.. Nak dijadikan cerita, pihak perkhidmatan ATM masih ‘bermurah hati’ memakaikan beliau pangkat kerana memikirkan kebajikan beliau. Bahkan ATM juga lah yang ‘terpaksa berbohong’ dalam laporan BMI Lt Kol Sani bagi memberinya peluang untuk kenaikan pangkat. Kalau ikut peraturan dan prosedur ATM, memang takkan pakai pangkat lah si Lt Kol Sani ni.. 

Persoalannya, adakah ATM zalim ke kerana membantu dia untuk naik pangkat? Adakah ini yang beliau katakan kerajaan dan ATM bersikap zalim padanya?


c)  Jelas Lt Kol Sani Royan ni boleh la kita anggap sebagai KACANG LUPAKAN KULIT! Beliau BUAT-BUAT LUPA yang ATM menjaga kebajikannya sama seperti anggota tentera yang lain. Isteri dan anaknya memperolehi segala kemewahan dan kesenangan kerana perkhidmatanya dalam ATM. Mungkin kalian pernah dengar pepatah melayu yang berbunyi “seperti melepaskan anjing yang tersepit…digigitnya tangan yang melepaskannya dari tersepit”… Bukan saya nak samakan beliau dengan anjing, tetapi, pepatah tersebut amat tepat untuk menggambarkan tindakan beliau dan beberapa bekas jeneral expired tersebut.

Persoalannya, beliaulah kacang lupakan kulit..tetapi mengapa ATM yang dipersalahkan?

d)   MENUANG! Itu salah satu sikap buruk Lt Kol Sani yang memang suka menuang kerja dan membuta sahaja. Bayangkanlah, kadang-kadang tengah mesyuarat pun dia boleh lelapkan mata malahan berdengkur! zzZZzzZZZZzzzzZZZ gruoouuphhhhhh (bunyi dengkurannya)..

Kasihan… mungkin ‘penyakit tidur tak bertempat’ disebabkan faktor badannya yang gemuk dan TIDAK FIT! Walaubagaimana teruk sekalipun atitude dan sikap beliau terhadap perkhidmatan, pihak ATM tidak tergamak untuk menzaliminya walaupun jelas boleh mengenakan tindakan disiplin keatasnya. KUAT TIDUR dan MENUANG pun pun boleh pakai pangkat tau!

Persoalannya, ATM masih dikatakan Zalim?



d)   Setelah tamat kontrak dengan UiTM, beliau sepatutnya balik semula ke MINDEF tetapi beliau sekali lagi ‘buat perangai’ dan bertindak secara UNILATERAL (keputusan sendiri) untuk menjadi pensyarah di UPNM. Hendak dijadikan cerita, beliau telah MEMALSUKAN pertukarannya ke UPNM. Seperti kes terdahulu, beliau senyap-senyap mengambil kesempatan terhadap kesilapan aspek pentadbiran untuk memperoleh DUA GAJI - satu daripada UPNM dan satu lagi daripada MINDEF. 

Ironinya, siapakah sebenarnya yang zalim? Pihak Angkatan Tentera Malaysia atau beliau sendiri? Adakah adil sekiranya ATM mengenakan tindakan disiplin keatasnya?

e)   Yang ni lagi PANASSSS. Beliau telah memaksa pegawai bawahannya untuk menjadi penjamin hutang koperasi tentera dan sekarang ini pegawai tersebut terpaksa menerima beban untuk menjelaskan hutangnya setiap bulan kerana Lt Kol Sani tidak membayar hutang tersebut. 

Siapa zalim sekarang ni? ATM ke?

Simpati memang simpatilah kerana beliau terpaksa diberhentikan dari perkhidmatan. Apa yang pasti, setelah ATM banyak berlembut dengan kesalahan yang dilakukan, tindakan tersebut jelas amat bertepatan dan adil! 


Mungkin anda bersetuju dengan pendapat saya kerana yang jelas disini ialah LT KOL SANI SENDIRI BERSIKAP ZALIM terhadap dirinya sendiri atas kesalahan-kesalahan yang dilakukan. Tindakan beliau yang mengadu-domba dan mencanang pelbagai cerita (cerita emaslah, cerita politik lah, cerita ATM/Kerajaan zalim lah) bahkan memaksa pembaca percaya bahawa ‘beliau adalah mangsa yang dizalimi’ adalah tindakan yang tidak wajar oleh seorang bekas pegawai tentera.


Mana ada orang jahat nak kata dia jahat….

21 comments:

  1. Tidak bersyukor dgn rezeki yang diberi oleh Allah.

    ReplyDelete
  2. kutip balik duit gaji yang terlebih bayar tu....duit tu hak awam

    ReplyDelete
  3. Bangsa apa mamat ni ? muka mcm cina... cehhh !

    ReplyDelete
  4. Saya kenal dia. Dia dari Kor Perisikan. Badan besar gila. BMI hancur! Pernah berlakon dalam filem Lt Adnan jadi jeneral jepun yg hunus pedang di leher Hairie Othman (Lt Adnan)di akhir cerita. Banyak kes, sebab tu diberhentikan. Kecewa pasal tak naik pangkat? Dapat naik Lt Kol tu pun dah nasib baik...

    ReplyDelete
  5. dengar cerita... dua orang penjamin pinjaman dia sekarang ni menanggung beban hutang yang banyak...

    penjaminx dia tu S02 dia dulu..
    kalau dah berhutang...pegi bayarla...hidup mati tak aman dok menipu orang...

    ReplyDelete
  6. Mamat ni budak Rengit satu kelas dgn aku kat HSBP taun `70an dulu..LT. Kol? Badan Besar? Cam xcaya je..dulu cam lembik je..minat melukis..

    ReplyDelete
  7. dia yg menzalimi diri sendiri. x de orng lain, x de

    ReplyDelete
  8. Lt Kol Belum Bersara11 April 2013 at 14:39

    semua yang bermasalah masuk pakatan kerana puak-puak pencacai je yang boleh percaya cerita orang macam ni

    ReplyDelete
  9. Dia agak active di FB Genneva Malaysia Supporters, dia masuk ponzi scheme ni and dalam page tuh dia duk blame kerajaan dan bank negara rompak (kononya dirampas) gold dia LOLLLZZZZ. Orang bangang mudah ditipu mcm ni pun bole jadi pensyarah ke? Patutla jahanam graduan2 zaman skrang, die please

    ReplyDelete
  10. Completely different character from his elder brother who is a senior Army Officer.

    ReplyDelete
  11. Makan gaji haram.

    ReplyDelete
  12. Assalam..maaf cakap la sya jgk BMI lebih x dpt naik pkt pn (da nk pncen pn), klau nk ikut kursus semua da p...pastu yg skit ati org len BMI lbh bleh lak naik pkt pasai der kabelbesar....

    ReplyDelete
  13. belajar tinggi pon x pandai2 jugak..
    bersyukur la dengan apa yang ade skott

    ReplyDelete
  14. makan gaji buta12 April 2013 at 12:55

    Memang manusia tak sedar diri si LUNCAI ni

    ReplyDelete
  15. Mukim Laut Dalam12 April 2013 at 13:08

    Engkau org jgn percaya mamat badan besar ni..memang x sedar diuntung..lupa diri gamaknye....!!!

    ReplyDelete
  16. BAHALUL SANI NI MEMANG SIAL BIN PUKIMAK......

    ReplyDelete
  17. laaa sani meroyan yang duk kat taman melawati tu ke...memang dia ni GEMOK gilerrrr...BANGANG Gilerrrrrr....dulu2 dia menganayai org lain yg jamin bank koperasi dia ...tapi allah tunjukan pada dia..pasal emas dia rugi..pasal keje dia diberhentikan..dah ler naik 2 tiga anak tangga dah tak larat dahhhh

    ReplyDelete
  18. Mengelak Politik Jijik Pilihanraya

    Bagi mendaulatkan Institusi Raja, Institusi Raja mestilah dikembalikan Kuasa
    Perlembagaan untuk pembersihan. Semua kerusi Parlimen dan Negeri semasa mesti
    dicalonkan kepada kerabat raja negeri masing-masing. Jadi, Institusi Raja
    diwarisi mengikut warisan, dan Parlimen serta Negeri di buat secara undian.
    Kelak jawatan Perdana Menteri akan dipilih mengikut giliran dari Menteri Besar
    negeri mengikut giliran negeri perlantikan DiPertuan Agong.

    Bagi undian semasa, Ahli Parlimen yang berjaya akan dilantik memegang portfolio
    Menteri Parlimen dan yang tidak mempunyai portfolio akan dilantik senator.
    Timbalan Menteri pula akan dipilih dari Ketua Jabatan yang baru bersara, kerana
    sememangnya mereka lebih arif tentang jabatan masing-masing dibanding dari
    menteri seperti yang banyak kali didedah. Sebagai pesara, Timbalan Menteri telah
    berpencen maka tidak perlulah gaji kecuali elaun. Bekas Panglima Tentera sebagai
    Timbalan Menteri Pertahanan, bekas IGP pula Timbalan Menteri Dalam Negeri, dsb.
    Barulah bertepatan Askar/Polis/Kastam DiRaja di bawah Raja.

    Pada pilihanraya akan datang, tiada lagi pilihanraya. Menteri akan meletak
    jawatan dan Timbalan Menteri akan menjadi Menteri dan pesara yang baru pula
    dilantik Timbalannya. Begitu juga Perdana Menteri akan diganti Menteri Besar
    dari negeri DiPertuan Agong. Tidak ketinggalan wakil rakyat Negeri yang turut
    mengundur diri. Oleh itu kita akan mendapat Menteri yang memang pandai kerja
    dan bukan pandai politik. Fitnah dan politik jijik pilihanraya juga insyaAllah
    dapat dielakkan dari diwarisi generasi akan datang.

    Undian yang akan diteruskan hanyalah bagi melantik Menteri Besar dari kalangan
    ketua-ketua majlis negeri masing-masing setiap kali ada kekosongan. Ketua-ketua
    kampung yang sekian lama terpinggir juga akan memenuhi majlis sebagai ahli majlis
    mengantikan wakil rakyat. Barulah setiap kawasan akan ada personal touch kerana
    diwakili oleh penduduk tempatan yang lebih faham masalah on the ground dari
    'kejahilan akibat sistem undi tengok parti bukan tengok calon'.

    Pembersihan ini perlu dibuat bagi membaiki kerosakkan yang sengaja dilaku keatas
    Melayu Islam/Institusi Raja yang 'mudah lupa' pada dosa lalu mereka pada
    keturunan yang tidak lupa ini yang tidak akan berani bertanding di Gelang Patah.
    http://untoldhistoriesofmalaya.blogspot.com/2012/01/untold-history-brassall-hh-ibrahim-40.html

    ReplyDelete
  19. Wei,pergilah duduk disatu pulau dan buat undang-undang sendiri,Ok.

    ReplyDelete
  20. saya pernah berbual dengan dia depan2...banyak dengar cerita dari dia. memamg betul dia dlm kor perisikan...dia kata pernah jadi perisik ke vetican city..dia jugak cakap dah baca bible sampai habis, 6 ke 7 jilid saya dah lupa...dia mmg ada berlakun dlm filem leftenan adnan. tapi kalau betul lah cerita ni...dia jugak ada cerita pasal tuduhan liwat anwar yg pertama adlh rancangan mahathir....hmmm tak tau nak cakap apa...

    ReplyDelete