Selamat Datang Ke Laman Blog Askar Setia

Pembaca Tegar

Tuesday 3 July 2012

268 HEKTAR TANAH UNTUK RANCANGAN PERUMAHAN TENTERA

Rujuk artikel Askar Setia sebelum ini DISINI


Kerajaan negeri Perak akan membangunkan tanah seluas 268 hektar yang membabitkan 11 lokasi di seluruh Perak bagi menjayakan projek Rancangan Penempatan Tersusun (RPT) Perwira.


Menurut Pengerusi Jawatankuasa RPT Perwira, Datuk Ramly Zahari, memaklumkan antara lokasi yang dikenalpasti ialah Sungai Gempur di Daerah Batang Padang dan Changkat Kinding (Kinta).
Sehingga kini, sejumlah 7,000 permohonan daripada bekas tentera telah diluluskan oleh kerajaan negeri dengan jumlah 7,849 unit lot kediaman ditawarkan.
Pertambahan 30 peratus lot disebabkan kerajaan negeri turut menawarkan lot kediaman kepada bekas tentera di kawasan RPT awam yang ada di seluruh Perak.
“Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir akan melancarkan rumah contoh bagi projek RPT Perwira menjelang September depan,” katanya lagi.
Dalam perkembangan berkaitan, Ramly menasihatkan rakyat khususnya bekas tentera dan polis  tidak seharusnya termakan dengan hasutan pembangkang yang dilihat cuba memanipulasikan isu tersebut.
“Apabila kerajaan mengumumkan projek RPT Perwira ini, pihak pembangkang terus mendesak kerajaan negeri agar mempercepatkan pelaksanaan projek.
“Mereka sengaja cuba mengambil kesulitan yang dialami oleh kerajaan negeri sebagai titik tolak untuk memulakan wayang politik sedangkan wujud beberapa masalah yang melambatkan pelaksanaan projek RPT itu,” kata Ramly.

Saya dah isi.. Anda bagaimana?

Beliau memaklumkan, masalah peneroka haram yang bertapak di lokasi yang sebahagiannya telah diplotkan untuk pembinaan projek  menjadi punca utama yang menyekat pembinaan projek tersebut dengan kadar segera.
“Saya menyeru kepada peneroka haram untuk berbincang dan mungkin pihak Koperasi Tentera boleh memberi mereka ini sedikit saguhati bagi yang mahu mengosongkan tanah kerajaan tersebut,” katanya.
Dalam perkembangan berkaitan, projek itu katanya, mengutamakan bekas anggota tentera dan polis yang masih belum memiliki rumah persendirian.
“Jika kita ingin memikirkan untung, buat apa kita kenakan bayaran RM500 (premium tanah)..lebih baik kita charge RM2,000,” katanya.
Malah, jelasnya dengan potongan harga 30 peratus berbanding harga rumah di pasaran juga membuktikan kerajaan negeri tidak pernah cuba mengaut keuntungan daripada projek tersebut.
SUMBER - Perak Today 


*** Semak slide dan penerangan lokasi dan lain lain DISINI 

*** Dapatkan Borang anda DISINI


*** Layari Laman web Pejabat Tanah Perak untuk keterangan lebih lanjut DISINI



Borang permohonan ini hendaklah dikemukakan ke Persatuan Bekas Tentera Malaysia Negeri Perak, Persatuan Bekas Polis Malaysia Negeri Perak untuk pengesahan yang kemudian akan dihantar ke Pejabat Daerah dan Tanah yang berkaitan.




4 comments:

  1. Somebody necessarily help to make significantly articles I
    would state. That is the first time I frequented your web page
    and up to now? I amazed with the research you made to
    make this actual put up extraordinary. Great job!
    My web blog :: cheap-strollers.net

    ReplyDelete
  2. Hey! Would you mind if I share your blog with my
    facebook group? There's a lot of folks that I think would really appreciate your content. Please let me know. Cheers
    Here is my web blog ... cheap flowers online

    ReplyDelete
  3. Hi, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just wondering if you get a lot of spam feedback?
    If so how do you reduce it, any plugin or anything you can recommend?
    I get so much lately it's driving me mad so any support is very much appreciated.
    Here is my site : blog marketing

    ReplyDelete
  4. Sesiapa ada maklumat mengenai projek RPT ni boleh hbungi saya di talian 03 7932 3333

    ReplyDelete