Selamat Datang Ke Laman Blog Askar Setia

Pembaca Tegar

Friday 27 July 2012

SINGAPURA BERHASRAT MEMILIKI 4 BUAH SCORPENE?

Rumor dan khabar angin mengenai perbincangan pihak ketenteraan Singapura dengan pihak syarikat DCNS mengenai perolehan 4 buah kapal selam Scorpene untuk pihak tentera laut negara itu kini sedang hangat diperkatakan di laman web perbincangan pertahanan. Melalui maklumat yang diperolehi daripada sebuah laman web Perancis, perbincangan tersebut telah bermula dan perolehan tersebut merangkumi 'pertukaran teknologi' dan 'pertukaran teknologi pembuatan'.  Antara pertukaran teknologi yang dimaksudkan ialah kepakaran Radius of Sonar Technology yang dimiliki oleh DCNS.

According to rumors (infosdefense.com), the Republic of Singapore Navy is about to start negotiations with France for the possible purchase of 4 Scorpene class SSK. The deal could include transfer of technologies.
Scorpene Class SSK milik tentera laut Chili

Pihak portal Navy Recognition telah menghubungi DCNS untuk mendapatkan maklumbalas mengenai perkara berkenaan tetapi DCNS enggan mengeluarkan sebarang kenyataan.

Maklumat awal daripada INFOSDEFENCE.COM (bahasa Perancis), Klik SINI

Sekiranya khabar angin ini benar, pebagai hujah dan pendapat yang mungkin dapat dirungkaikan termasuk adakah ia memberi gambaran bahawa berlakunya perlumbaan senjata (arms race) dikalangan negara ini dan Singapura? Atau, khabar angin ini sebagai salah satu rancangan propaganda negara Singapura? Ironinya, sekiranya ia benar, dalam kerakusan sesetengah pihak mencanang pelbagai tohmahan terhadap kemampuan kedua-dua kapal selam negara, skandal penyelewengan dan sebagainya, Singapura pula berhajat memiliki teknologi terkini kapal selam berkenaan.

Klik link untuk mengetahui Scorpene Class Datasheet

Walau apa-apa pun, sama-sama kita meneliti dan mengikuti perkembangan hasrat pihak tentera laut Singapura untuk mendapatkan empat buah kapal selam Scorpene. Adakah ia khabar angin? Sekiranya benar, ia sama sekali akan mengubah corak landskap pertahanan  negara-negara Asia Tenggara (dan kisah politik Malaysia barangkali?)...





2 comments: