Selamat Datang Ke Laman Blog Askar Setia

Pembaca Tegar

Wednesday 21 September 2011

"SYUKUR NGAN TUHAN, TERIMAK KASIH ATM"

Ada lagi!

Berkesinambungan daripada laporan Projek Jiwa Murni ATM : Menaiktaraf Jalan Balak dari Long Lopeng ke Ba’kelalan, Sarawak yang lepas, Askar Setia pada kali ini memaparkan sekali lagi usaha murni pihak ATM dalam menaiktaraf mutu dan tahap sosio-ekonomi masyarakat di Sarawak. Projek ini bukanlah seperti projek juta-juta nak bina highway atau flyover seperti di Johor Bahru tu yang lengkap dengan pelbagai, tapi jalan tanah merah yang dinaik taraf paling tidak pun ia dapat memberi manfaat kepada penduduk setempat.

Kini, urusan seharian penduduk di Kampung Saeh, Bekenu, Miri Sarawak telah dipermudahkan dengan projek pembaikan sistem jalan kampung yang menggunakan soil stabiliser sepanjang 16.2km. Selain itu, empat buah jambatan Bailey Compact 200 turut disediakan oleh RAJD bagi menggantikan jambatan yang sedia ada manakala sebuah lagi sedang dibaikpulih. Syukur ngan tuhan...Terimak Kasih ATM !!!

Projek yang mengambil masa selama 8 bulan dijangka akan dapat disiapkan sepenuhnya pada bulan Oktober 2011. Melalui maklumat yang diperolehi, kerja-kerja mengaras dan menstabilkan struktur tanah telah siap sepenuhnya manakala jalan kampung berkenaan (sepanjang 13.5 km) telah diturap dengan 1 lapisan sealant dan 12 km telah diturap dengan menggunakan 2 lapisan sealant.

Bukan senang tau nak mengaras dan menstabil lapisan tanah berkilometer tu...

Selain itu, kerja pembinaan abutment untuk projek pembinaan dua buah jambatan turut sedang disiapkan dan 29 pembentung pun dah siap dibina. Harap-harap projek berkenaan akan berjalan lancar tanpa gangguan cuaca. Maklumlah, sekarang ni musim hujan.

Terima Kasih ATM!

Abutmen telah siap dibina

Dahulu – Kenderaan pacuan 4 roda pun terkandas
Sekarang – Jalan yang telah siap di lokasi yang sama
Jalan ranting ke Rumah Panjang turut dibina

1 comment:

  1. hebat teruskan dengan usaha murni, semoga allah akan memberkati usaha murni seluruh warga ATM. Usaha murni yang ikhlas akan sentiasa diingati.

    ReplyDelete